Találkozás az ismeretlennel
Interjú Valencia James táncos-koreográfussal és Alexander Berman kutatómérnökkel

A 2013-ban alapított AI_am – egy koreográfus, egy kutató és kreatív technológusok – nemzetközi együttműködése, mely azt vizsgálja, hogy válhat egy alkotótárssá a mesterséges intelligencia például egy kortárs táncelőadásban. Az AI am here október 10-én debütál a Trafóban a smART! sorozat és a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál részeként. Az előadás kapcsán a projekt alapítóival – Valencia James táncos-koreográfussal és Alexander Berman kutatómérnökkel – beszélgettünk az AI_am céljairól, a mesterséges intelligencia kreatív felhasználási lehetőségeiről és a technológiai fejlődés kihívásairól.

 kepernyofoto_2017-09-23_7_43_16.png

Hogyan indult az AI_am? Hogyan született meg az ötlet, hogy a mesterséges intelligencia egy kortárs táncelőadás témája legyen?
VJ: Már az AI_am előtt is érdekelt, hogy a technológiai fejlődés és az úgynevezett diszruptív technológiák hogyan alakítják át az életünket, milyen társadalmi változást okoznak. Nagy hatással volt rám Marvin Minsky, a mesterséges intelligencia egyik legjelentősebb kutatója és a férjem, Bognár Botond, aki a Szilícium-völgyben dolgozik. Leginkább az a kérdés foglalkoztatott, hogy miként hat a technológiai változás az előadóművészetekre, ezen belül pedig a kortárs táncra, egy olyan művészeti ágra, amelynek a központjában az emberi test áll. 2013-ban jelentkeztünk a Műhely Alapítvány Az ismeretlen kutatása című programjára, és elkezdtük kutatni ezt a témát. Röviddel ezután csatlakozott hozzánk Papp Gábor a XORXOR csoport kreatív technológusa, rajta keresztül pedig az alkotótársa, Hajdú Gáspár, és végül Alex is. A kutatásunk első kérdése az volt, hogyan lehetne a mesterséges intelligencia egy improvizatív táncduett része. Ez a munka lett később az AI_am alapja.
AB: A projekt kezdetekor szoftverfejlesztőként és digitális művészként dolgoztam. A mesterséges intelligencia már korábban is érdekelt, így nagyon örültem, hogy csatlakozhatok egy olyan kutatáshoz, ami kifejezetten ezzel a területtel foglalkozik. A szoftver, amit akkoriban használtuk még nem tekinthető mesterséges intelligenciának, de arra már képes volt, hogy reagáljon Valencia mozdulataira. 2014 elejére sikerült kifejlesztenem egy olyan prototípust, ami önállóan is képes volt az improvizációra egy előzetesen rögzített mozdulatsor alapján. Az eredményeinket a Swedish Art Council támogatásával több nemzetközi konferencián is bemutattuk: többek között MOCO szimpóziumon (International Conference on Movement and Computing), a TEDx Danubián, és az IJCAI (Internatioanl Joint Conference on Artificial Intelligence) konferencián, ami az egyik legjelentősebb esemény az MI területén.

dsc_9188_1.jpg

dsc_9324.jpg

Az októberben debütáló AI am here táncelőadás egy igazi nemzetközi csapatmunka, öt ország közreműködői vesznek részt az alkotófolyamatban. Mi alapján választottátok ki a csapat tagjait, és hogyan kell elképzelni a közös munkát?
VJ: Ez tényleg egyedülálló ebben a projektben. Fokozatosan és inkább organikusan alakult ki a csapat. A legtöbb résztvevő ajánlás alapján került velünk kapcsolatba, vagy korábbi munkák révén már ismertük őket. Nem volt egyszerű összehozni a csapatot, mivel a mesterséges intelligencia nem túl gyakori téma az előadóművészetekben. Olyan résztvevőkkel akartunk együtt dolgozni, akik nyitottak a kísérletezésre és nem idegenkednek a technológiai témáktól. A közös munka sem a szokványos módon zajlik, mivel nagyrészt egymástól távol dolgozunk, és csak online tudjuk tartani a kapcsolatot. Személyesen csak a nagyobb próbákon és az előadáson találkozunk.

Hogyan működik az előadásban szereplő virtuális táncos? Képes az avatár önálló mozdulatok létrehozására?
AB: A projekt kezdetekor egy olyan prototípust dolgoztunk ki, ami Kinect kamera segítségével rögzíti Valencia mozdulatait. Az avatár először csak utánozta a mozdulatokat, majd ahogy haladtunk a fejlesztéssel, egyre önállóbb lett, és végül már arra is képes volt, hogy az előzőleg rögzített mozgások alapján újakat hozzon létre. Maga a rendszer nem teljesen önálló, a működését inkább úgy jellemezném, mint egy algoritmus és egy felhasználó közti partnerkapcsolat. Idén áttértünk egy új technológiára, a Perception Neuron mozgásérzékelőre, ami nagy előrelépés a projektben. Ezt az eszközt Valencia közvetlenül a testén viseli tánc közben, ami így már egészen komplex mozgásokat is képes rögzíteni valós időben.

dsc_9225_1.jpg

dsc_9200-2_1.jpg

dsc_9200.jpg

Mi volt a projekt eddigi legérdekesebb eredménye?
AB: Az, hogy sikerült fejlesztenünk egy olyan rendszert, ami a rögzített mozdulatsorok alapján már önálló mozdulatokat is tud generálni A másik fontos momentum pedig az volt, amikor Valencia már a táncstúdióban használta a szoftvert a gyakorláshoz.
VJ: 2014-ben Alex kifejlesztett egy olyan prototípust, ami már képes volt önálló mozdulatsor létrehozására is. Az akkori avatár gyakorlatilag egy digitális pálcikaember volt, de olyan elképesztő mozdulatokat hozott létre, amit korábban el sem tudtam képzelni. Nagyon inspiráló volt, és egy ideig azzal kísérleteztem, hogy a koreográfusomként használtam. A jelenlegi táncstílusom részben az avatárral közös interakciónak is köszönhető.
A másik meglepő eredmény az volt, hogy az avatárral szinte ugyanúgy tudtam kapcsolatba kerülni, mint egy emberi táncossal. Az évek során az alkotópartneremmé vált, akivel kezdek empatikus lenni. Még nevet is adtam neki, Mercenek hívom.:)

Sokan tartanak a mesterséges intelligenciától. Mit gondoltok, reálisak ezek a félelmek?
VJ: Rajtunk múlik, hogy mire használjuk ezeket a technológiákat. Egy sokkal színesebb társadalmi és kulturális csoportnak kellene a technológia és a mesterséges intelligencia területén dolgoznia. Több nőre, több különböző kulturális háttérrel rendelkező szakemberre és több művészre lenne szükség. Az alkotás mindig az alkotó szellemiségét tükrözi, éppen ezért nagyon oda kell figyelnünk arra, hogy az általunk létrehozott technológiák ne reprodukálják a társadalmi ellentéteket és igazságtalanságokat, hanem pont ellenkezőleg, inkább fellépjenek ellenük.
AB: Én sokkal inkább tartom izgalmasnak az emberitől eltérő gondolkodásmódokat és a miénktől különböző intelligenciákat, mint félelmetesnek. Nehéz megjósolni a jövőt ezen a területen, de az a véleményem, hogy hatékonyabb, ha a mesterséges intelligencia fejlesztése nem az emberi viselkedést, pszichét és megjelenést veszi alapul, hanem olyan rendszereket hoz létre, ami nagyon más mint mi. Az emberi agy teljesítménye elképesztő, ugyanakkor a kapacitása limitált, nagyobb mennyiségű adatot már nem vagyunk képesek feldolgozni. Ezzel szemben a számítógépek gyakorlatilag hibamentesen dolgoznak nagyobb mennyiségű információval is. Ha megfelelően használjuk őket, ezek a gépek segíthetnek minket abban, hogy kiegészítsék, vagy akár meghaladják a képességeinket.

dsc_9214.jpg

dsc_9306-3.jpg

Mit gondoltok, megvalósulhat az a populáris kultúrából is ismert forgatókönyv, hogy a gépek saját öntudattal rendelkezzenek?
AB: Elméletileg igen. Ezek nagyon mély filozófiai kérdések, de én például azt gondolom, hogy az ember maga is egy gép, egy biológiai gép, ha tetszik, ami ugyanolyan fizikai törvényeket követ, mint a számítógép. Mi is rendelkezünk tudattal, így miért ne lehetne, hogy a gépek is tudatossá váljanak egy idő után. Persze nagyon nehéz bármi okosat is mondani a gépi öntudatról, amíg az emberi tudatról is viszonylag hiányosak az ismereteink.
VJ: Kíváncsi vagyok, hogy milyen lenne, ha ez tényleg megvalósulna. Persze még bizonytalan, hogy mikor és milyen formában, de úgy gondolom, hogy a technológia fejlődésével előbb utóbb be fog következni, hogy a gépek is tudatosak legyenek. Nyilván ehhez az emberi tudat működését is jobban meg kell ismernünk.

Miről szól az októberben Trafóban debütáló AI am here című előadásotok?
VJ: Az előadás az ember és gép kapcsolatát vizsgálja. A mesterséges intelligenciára alkotópartnerként, a technológiára pedig inspirációs forrásként tekintünk. Egy elcsépelt disztópikus narratíva helyett, amiben a gépek átveszik felettünk az irányítást, mi egy olyan alternatívát szeretnénk mutatni, ahol egyenrangú partneri viszonyunk van a mesterséges intelligenciával. A gépeinkkel önmagunkra is reflektálunk, így általuk akár saját működésünket, emberi lényünket is jobban megérthetjük. Sokan úgy gondolják, hogy a kreativitás egy kizárólagos emberi képesség, mi viszont szeretnénk megmutatni, hogy a gépek is lehetnek kreatívak, vagy legalábbis képesek a kreativitás szimulációjára.

ai_am_realgif1_1.gif

Milyen terveitek vannak a magyarországi bemutató után?
Idén októberben még hat előadásunk lesz a svédországi Götteburgban. A későbbiekben szeretnénk turnéra vinni az előadást, és tovább dolgozni a projektünkön, illetve a hozzá kapcsolódó kutatáson.

Szerző: Farkas Zsuzsanna
Fotók: Bogdán Réka 

* A diszruptív technológiák körébe olyan innovációk tartoznak, amelyek a piac által nem várt módon „viselkednek” forradalmasítva egy termék vagy szolgáltatás eredeti jellemzőit. Erre a legjobb példa a mobiltelefonok, majd az okostelefonok megjelenése, amelyek funkcióikat tekintve csak kis mértékben hasonlíthatók „őseikre”. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://cafebudapestfest.blog.hu/api/trackback/id/tr4512887456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál

Magyarország legjelentősebb kortárs művészeti fesztiválja, megújult formában és arculattal készül arra, hogy számos kihagyhatatlan programot kínáljon október 6. és 22. között.

Friss topikok

  • pingwin: jó kis interjú volt, bár az énekes kicsit unottnak tűnt innen, viszont az usa-ban megalapíthatták ... (2014.10.17. 09:55) Felfedjük a horrormágus titkait

Címkék

1914 (1) A38 (2) A38 Hajó (1) Adrian Stout (1) Alföldi Róbert (1) Amadinda (2) Amdinda (1) Andrej Petrovic (1) ARD Nemzetközi Csellóverseny (1) Artus Társulat (1) Art Market Budapest (1) Arvo Pärt (1) Arvo Pärt. (1) Átrium Film-Színház (2) Az orr (2) Az Ötödik Évszak (3) a capella (1) A hal nem hal bele (1) A tavasz évredése (1) Balassa Sándor (1) Bali (1) balkán (1) Ballet mecanique (1) Bálna Budapest (2) Bárdos Deák Ágnes (1) BÁRKIBÁRMIKOR (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (3) Beck Zoltán (2) Bécs (1) Bella Máté (1) Benjamine Clementine (1) Benjamin Clementine (1) Billy Martin (1) Black Box Comapny (2) blues (1) BMC (1) Body of Song (1) Bogányi Bence (1) Bogányi Gergely (1) Bogányi Tibor (2) Both Miklós (1) Bozsik Yvette (1) Brassaï (1) Budafoki Dohnányi Zenekar (2) Budapest Jazz Club (1) Burberry (1) CAFe (22) CAFe2017 (7) CAFe 2014 (16) CAFe 2015 (7) CAFe 2016 (8) CAFe Budapest (23) CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (29) CAFe Sátor (10) Capa Központ (1) Centrál Színház (1) Cirque Le Roux (4) crossover (1) cselló (1) cseppkánon (1) Cserna Szabó András (1) Curis Fowlkes (1) Dada Cabaret (1) DakhaBrakha (1) Daniele Finzi Pasca (2) Darvasi László (1) Delalamm (1) Django Lassi (1) dob (2) drMáriás (1) elefánt (1) Eötvös Péter (1) Ernelláék Farkaséknál (1) eső (1) Észt Filharmónia Kamarkórusa (1) Észt Filharmónia Kórusa (1) Fanfare Ciocarlia (1) fekete-fehér fimek (1) Ferenc Ferdinánd (1) Fernand Leger (1) Fesztivál Színház (1) film (1) filmzenék (1) Fonó Budai Zeneház (1) fotók (2) francia sanzon (1) gamelan (1) Garaczi László (1) Gavrilo Prinčip (1) George Antheil (1) Gilbert Varga (2) Goda Gábor (1) Gogol (1) Gotthard Mike Trio (1) Grecsó Krisztián (1) Grencsó Kolletív Kemping (2) győzelem (1) hajó (1) Hauschka (2) Háy János (2) hegedű (1) Hiromi (1) horrormágus (1) I. világháború (1) Icaro (1) india (1) Indonézia (1) InFusion Trio (1) interjú (1) Irodalmi vándorcirkusz (2) irodalmi vándorcirkusz (1) Ivana Müller (1) japán (1) jazz (6) Jazzation (3) Jojo Mayer (2) Jonny Greenwood (4) Juhász Gábor (1) Juicy Lucy (1) Ju Percussion (2) Ju Percussion Group (2) Jyotsna Srikanth (2) Kammeroper (1) Karafiáth Orsolya (1) karnatikus zene (1) Kecskeméti City Balett (1) Kék Ló (1) Kelem Kvartett (2) Kemény István (1) Keresztury Tibor (1) kiállítás (2) Kisüzem (1) koncert (2) könnyűzene (2) kortárs (4) Krysztof Penedercki (1) Kukorelly Endre (1) Lady Sarashina (1) Lajkó Félix (1) lajkó Félix (1) Lamm Dávid (1) László Attila (1) Laurie Anderson (3) lehallgatási botrány (1) Litván Kamarazenekar (1) Lounge Lizards (1) Ludwig Goes Pop (2) Ludwig Múzeum (2) Magyar Festészet Napja (1) Magyar Nemzeti Balett (1) Magyar Nemzeti Táncegyüttes (2) Makrohang (1) marimba (1) Márkos Albert (1) Márkus Tibor (1) Marlowe (1) Martyn Jaques (1) Matei Visniec (1) Max Richter (1) Medeski Martin & Wood (1) médiaművész (1) Mika Tivadar Mulató (1) Mike Pickering (1) morningdeer (1) Münchener Kammerorchester (1) Müpa (7) Művészet (1) Művészetek Palotája (8) Nádasdy Ádám (1) Négy évszak (1) Németh Gábor (1) Nemzeti Filharmonikusok (3) Neue Oper Wien (2) New York Gypsy All Stars (2) Nicholas Payton (1) Nils Petter Molvaer (1) Nina Hagen (2) ondes martenot (1) opera (2) Oresztész (1) Pannon Filharmónikusok (1) Párizs Éjjel (4) Parti Nagy Lajos (1) patológus (1) performer (1) Pinceszínház (1) Pink Martini (2) Plaid (1) premier (1) Rácskert (1) Radiohead (2) Radnóti Színház (1) ragtime funk (1) Rájátszás (1) Random Trip (1) Ránki család (1) Ránki Dezső (2) Recirquel (6) rézfúvós (1) Robert Wilson (1) Rujsz Edit (1) Samuli Kosminen (1) Santa Diver (1) sarong (1) sátor (1) Shakespeare (1) Silence Fiction TRI-P (1) Slixs (2) Solar Myth (1) Söndörgő (2) Sosztakovics (3) soul (1) Steven Bernstein (1) szarajevói merénylet (1) Szergej Krilov (2) színház (5) Szőke Nikoletta Quartet (1) tajvan (1) Tallinni Kamarazenekar (2) tánc (3) temetés (1) The Elephant in the Room (2) The Language of the Future (1) The Soft Moon (2) The Tiger Lillies (5) titok (1) Tõnu Kaljuste (2) Tóth Krisztina (1) Tóth Viktor (1) Trafó (2) Tycho (1) újcirkusz (2) Uránia (1) ütőegyüttes (1) Várallyai Petra trio (1) Várdai István (1) Vázsonyi János (1) verseny (1) videó (1) Vígszínház (1) Víg Mihály (1) világzene (2) Vivaldi (1) Wicked Knee (3) Winterreise (1) Yasmina Reza (1) zene (1) zongora (2) zseni (1) Címkefelhő