Hallgass bele a díjnyertes zeneszerző iPodjába!
A félrecímzett eurovíziós daltól az olasz punkig

Alessio Elia olasz származású zeneszerző nevét 2013 őszén ismerte a magyar közönség, amikor első helyen végzett a fiatal komponistáknak megrendezett UMZF Zeneszerzőversenyen. A római születésű, tizenhárom éve Budapestet otthonának valló komponista – akinek új szerzeménye a rendhagyó koncepció alapján összeállított, Human Machine – A gépek zenéje elnevezésű koncerten hallható – olyan listát állított össze, amely kitűnő keresztmetszetet nyújt az elmúlt évtizedek (főként, de nem kizárólag) olasz zenéiből: utazás a Nirvanától Mozartig, a milánói Scala zenekarától az újrakiadásért kiáltó Ligeti György-partitúráig, a kifinomult Firenzei Paolótól a savazásról kántáló olasz punkegyüttesig.

alessio_elia.jpg

Mia Martini: Gli uomini non cambiano
Mia Martini a kedvenc női hangom, aki egyszerre tud erőteljes, maró, diadalmas és melankolikus lenni. Valami igazán különleges lakozott a lelkében. Ha még élne, bizonyára már írtam volna neki egy dalt.

Nirvana: Smells Like Teen Spirit
Nagyszerű példa a zenei formára: a szám felépítése minden részletében tökéletes.

Grignani: La mia storia tra le dita
Sokak szerint a tíz legszebb olasz dal egyike. Hatalmas siker volt a 90-es években, és a mai napig az egyik legismertebb szám. A gyerekkorom emléke miatt kötődik hozzám.

Fausto Romitelli: An Index of Metals: VII. Drowningirls III.
Véleményem szerint a XX. század második felének egyik legkiválóbb zeneszerzője, Ligeti Györggyel egyetemben: mindegyikük képzelőereje hasonló módon, rendkívül magas szinteken mozgott. Romitelli a különböző zenei textúrákra helyezte a hangsúlyt, másoknál fel nem lelhető hangszíneket hozott létre. A zenének ez az aspektusa az én munkáimban is rendkívül fontos.

Luigi Tenco: Vedrai, vedrai
Tenco idő előtti halála dacára – 28 évesen, tisztázatlan körülmények között hunyt el – rendkívül termékeny dalszerző volt. Komponistának, nem dalszerzőnek tartotta magát, és igazán egyedülálló módon “érzett rá” a dallamokra. Ezt a számot édesanyjának ajánlotta, és egy szebb jövőt remélő ígéretről szól. Álmodozóknak írott dal, a Budapestre költözésem utáni időszakban hallgattam.

Norma: Deh, non volerli vittime
Tökéletes konstelláció: Callas különleges hangja, amely minden hangjegynek egyéni színt kölcsönzött, minden idők egyik legszebb dallama, és egy olyan opera, amely műfaja egyik legkifejezőbbje. A felvételen a milánói Scala együttese, a legjobb olasz zenekar hallható. Olyan zenészek, akikkel mindig együtt szerettem volna dolgozni. Az álmok márpedig azért vannak, hogy megvalósítsuk őket: a fúvós hangszerekre írt Octet című művem felvétele hamarosan megjelenik az Andrea Vitello vezényelte I Solisti della Scala előadásában. Nagyon intenzív élmény velük dolgozni.

Alvaro Amici: Barcarolo Romano
Talán a leghíresebb “stornello romano”, azaz egyfajta városi zeneköltemény, amely Rómára nagyon jellemző. Egy csónakos szomorú történetét meséli el, aki rátalál halott szerelmére, miközben a Teverén evez. Ambivalens érzelmek ihlették a választást: csodálom és hibáztatom is Rómát, a várost, ahol felnőttem.

Robert Downey Jr.: Man like me
A legtöbben nem tudják, hogy Robert Downey Jr. a színészkedés mellett dalokat is szokott írni. Nagyon szeretem ezt a számát, különösen a benne rejlő harmóniákat, és a hangját.

Mozart Adagio: Gran partita
Kétségkívül a legnagyobb valaha élt zeneszerző, egy páratlan életmű megalkotója. Ez a darab létezésünk más dimenziójából jöhetett, ahogy Mozarttól sok minden más is. Ha van valami, ami képes elkápráztatni, akkor ez az!

Venditti: Notte prima degli esami
A dal az érettségi előtt állókhoz íródott a 80-as években, azóta megunhatatlan sláger Olaszországban. Én is sokat énekeltem, amikor készültem a vizsgákra. Venditti az egyik leghíresebb olasz dalszerző, és sokan nem tudják, hogy Magyarországon indult a karrierje: duóban zenélt Francesco De Gregorival. Azóta mindkettejük megkerülhetetlen figurája lett az olasz popzenének.

Machaut: Missa de Notre Dame
Tetszik az az akusztikai hatás, amit Machaut a hangolási rendszer segítségével idéz elő. Ez adta az ötletet, hogy egy művön belül, egy időben különböző hangolásokat alkalmazzak, felerősítve egyedi jellemzőiket. A poliszisztemizmus névre keresztelt módszerrel írt Traces from Nowhere (Nyomok a semmiből) című darabom a CAFe Budapesten az Impronta Ensemble jóvoltából hallható. Közös bennünk a zenekarral, hogy karmesterük, Andreas Luca Beraldo a zenét szintén mint felfogható jelenséget értelmezi.

Franco Battiato: Shock in my Town
Társadalomábrázolás a századforduló idejéről. Ez az 1998-ban keletkezett zene nemcsak a szociális képességeink hanyatlására és a drogok elterjedésére reflektál, hanem prófétai látomás is modern világunkról, amelyet „újprimitívek”, „a gyűrűk műveletlen, kibernetikus urai”, „a bolondok házából szalajtottak” irányítanak. Battiato a szövegeit – ennél a számnál is, mint általában – a 2014-ben elhunyt filozófussal, Manlio Sgalambróval közösen jegyezte.

Lucio Battisti: La luce dell’est
Sokat énekeltük ezt a dalt gitárral, amikor gimnazista koromban piknikezni jártunk a barátaimmal a Circo Massimóba, római villákba és parkokba.

Domenico Modugno: Vecchio frack
Szeretett édesapám kedvenc dala volt. Az énekes, Domenico Modugno egy másik számmal, a Nel blu dipinto di blu (Kékre festett kékben) című, Olaszországot 1958-ban az Eurovíziós Dalfesztiválon képviselő számával vált igazán híressé, amelyre – pontatlanul ugyan – Volare (Repülni) néven emlékeznek sok helyütt külföldön. A listámra beválogatott Vecchio frack, amelynek szövege költői és melankolikus, egy elegáns úrról szól, aki elhagyni készül e világot, és az éj derekán tett sétáján vesz búcsút mindazoktól a dolgoktól, amelyeket életében megtapasztalt.

Rino Gaetano: Berta filava
A dal szerzője harminc évesen, egy furcsa autóbaleset során vesztette életét. Dalait áthatják bizarr, korábban értelmezhetetlennek vélt szövegei, amelyekben – amint nemrég „megfejtették” őket – a közelmúlt olasz történelmének sötét, titkos eseményeiről fogalmaz meg nyugtalanító gondolatokat. Érdekesnek hangzik, nemdebár?

Prozac +: Acida
Talán a leghíresebb olasz punkegyüttes, amely 2006-ban oszlott fel véglegesen. Ez a dal a diszkókban annak idején elterjedt, az olaszok által acidi (sav) néven emlegetett drog, az LSD hatásairól szól. Az olaszok ugyanazzal a kifejezéssel (acido) utalnak az LSD-t használókra és a durcás, zsémbes emberekre is. Kedvelem a dalt egyszerű, ugyanakkor szabatos hangszerelése és hangzása miatt.

Anders Hillborg: lontana in sonno
A zenei eredetiség és kommunikativitás kitűnő példája, amelyben a dallam- és hangszínharmóniát jól felépített struktúra fogja össze. Jóllehet felfedezhetők benne a szerző Ligetire tett harmóniai utalásai, ezek ugyanakkor nem csorbítják a mű egységét.

Anders Hillborg: Beast sampler
Ez a darabot tartom a legközelebbinek ahhoz a zeneszerzői felfogáshoz, amely a zenét felfogható jelenségként (perceptive phenomenon) értelmezi, amely az én személyes megközelítésem is. Az egyszerűsítések ellenére – amelyeket vélhetően alkalmazott a szerző – magával ragadó hatású darab.

Paolo da Firenze: Era Venus
Paolo da Firenzét (azaz Firenzei Paolót) a zenetörténet legnagyobb hatású zeneszerzői között lenne érdemes számon tartanunk. Zenéjének szépsége, összetettsége, eredetisége, kompozíciós technikájának tartósan magas színvonala miatt nyugodt szívvel nevezhetjük őt az európai műzene kifejlődéséhez vezető út fontos és egyedi hangú alakjának. Őt használtam viszonyítási pontként, amikor a Voynich Lied című, a radiokarbon kormeghatározással a XV. század eleji keletkezésűnek datált, máig megfejtetlen nyelven írt Voynich-kéziraton alapuló darabomat írtam. A mű a Magyar Rádió ArTRIUM koncertsorozatában mutatkozott be a csodás hangú Miksch Adrienne és Fejes Krisztina zongoraművész előadásában. Darabomban igyekeztem utalásokat tenni az ars subtilior („kifinomult művészet”) stílusra, erre a XIV. század végén Franciaországban, Itáliában és Spanyolországban meghonosodott műfajra, amely ritmikai és notációs összetettségéről volt híres, és amelynek talán legnagyobb mestere Firenzei Paolo volt.

György Ligeti: Hamburg Concerto 
Ligeti életművének utolsó befejezett munkája kürtversenyének zárótétele volt. Ez a versenymű szolgált a zenetudományi PhD-disszertációm témájaként is. A bázeli Paul Sacher Alapítványnál tett kutatásaim során két befejezetlen tételét leltem fel, bizonyítást nyert továbbá, hogy a közreadott kiadás minden tétele hemzseg a hibáktól. Elmondható tehát, hogy se teljességben, se minőségben nem hallhattuk még pontos előadását a műnek. Megérett az idő az átdolgozott kiadásra.

A bejegyzés trackback címe:

http://cafebudapestfest.blog.hu/api/trackback/id/tr8212894732

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál

Magyarország legjelentősebb kortárs művészeti fesztiválja, megújult formában és arculattal készül arra, hogy számos kihagyhatatlan programot kínáljon október 6. és 22. között.

Friss topikok

  • pingwin: jó kis interjú volt, bár az énekes kicsit unottnak tűnt innen, viszont az usa-ban megalapíthatták ... (2014.10.17. 09:55) Felfedjük a horrormágus titkait

Címkék

1914 (1) A38 (2) A38 Hajó (1) Adrian Stout (1) Alföldi Róbert (1) Amadinda (2) Amdinda (1) Andrej Petrovic (1) ARD Nemzetközi Csellóverseny (1) Artus Társulat (1) Art Market Budapest (1) Arvo Pärt (1) Arvo Pärt. (1) Átrium Film-Színház (2) Az orr (2) Az Ötödik Évszak (3) a capella (1) A hal nem hal bele (1) A tavasz évredése (1) Balassa Sándor (1) Bali (1) balkán (1) Ballet mecanique (1) Bálna Budapest (2) Bárdos Deák Ágnes (1) BÁRKIBÁRMIKOR (1) Barta Dóra (1) Bartók Béla (3) Beck Zoltán (2) Bécs (1) Bella Máté (1) Benjamine Clementine (1) Benjamin Clementine (1) Billy Martin (1) Black Box Comapny (2) blues (1) BMC (1) Body of Song (1) Bogányi Bence (1) Bogányi Gergely (1) Bogányi Tibor (2) Both Miklós (1) Bozsik Yvette (1) Brassaï (1) Budafoki Dohnányi Zenekar (2) Budapest Jazz Club (1) Burberry (1) CAFe (22) CAFe2017 (7) CAFe 2014 (16) CAFe 2015 (7) CAFe 2016 (8) CAFe Budapest (23) CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (29) CAFe Sátor (10) Capa Központ (1) Centrál Színház (1) Cirque Le Roux (4) crossover (1) cselló (1) cseppkánon (1) Cserna Szabó András (1) Curis Fowlkes (1) Dada Cabaret (1) DakhaBrakha (1) Daniele Finzi Pasca (2) Darvasi László (1) Delalamm (1) Django Lassi (1) dob (2) drMáriás (1) elefánt (1) Eötvös Péter (1) Ernelláék Farkaséknál (1) eső (1) Észt Filharmónia Kamarkórusa (1) Észt Filharmónia Kórusa (1) Fanfare Ciocarlia (1) fekete-fehér fimek (1) Ferenc Ferdinánd (1) Fernand Leger (1) Fesztivál Színház (1) film (1) filmzenék (1) Fonó Budai Zeneház (1) fotók (2) francia sanzon (1) gamelan (1) Garaczi László (1) Gavrilo Prinčip (1) George Antheil (1) Gilbert Varga (2) Goda Gábor (1) Gogol (1) Gotthard Mike Trio (1) Grecsó Krisztián (1) Grencsó Kolletív Kemping (2) győzelem (1) hajó (1) Hauschka (2) Háy János (2) hegedű (1) Hiromi (1) horrormágus (1) I. világháború (1) Icaro (1) india (1) Indonézia (1) InFusion Trio (1) interjú (1) Irodalmi vándorcirkusz (2) irodalmi vándorcirkusz (1) Ivana Müller (1) japán (1) jazz (6) Jazzation (3) Jojo Mayer (2) Jonny Greenwood (4) Juhász Gábor (1) Juicy Lucy (1) Ju Percussion (2) Ju Percussion Group (2) Jyotsna Srikanth (2) Kammeroper (1) Karafiáth Orsolya (1) karnatikus zene (1) Kecskeméti City Balett (1) Kék Ló (1) Kelem Kvartett (2) Kemény István (1) Keresztury Tibor (1) kiállítás (2) Kisüzem (1) koncert (2) könnyűzene (2) kortárs (4) Krysztof Penedercki (1) Kukorelly Endre (1) Lady Sarashina (1) Lajkó Félix (1) lajkó Félix (1) Lamm Dávid (1) László Attila (1) Laurie Anderson (3) lehallgatási botrány (1) Litván Kamarazenekar (1) Lounge Lizards (1) Ludwig Goes Pop (2) Ludwig Múzeum (2) Magyar Festészet Napja (1) Magyar Nemzeti Balett (1) Magyar Nemzeti Táncegyüttes (2) Makrohang (1) marimba (1) Márkos Albert (1) Márkus Tibor (1) Marlowe (1) Martyn Jaques (1) Matei Visniec (1) Max Richter (1) Medeski Martin & Wood (1) médiaművész (1) Mika Tivadar Mulató (1) Mike Pickering (1) morningdeer (1) Münchener Kammerorchester (1) Müpa (7) Művészet (1) Művészetek Palotája (8) Nádasdy Ádám (1) Négy évszak (1) Németh Gábor (1) Nemzeti Filharmonikusok (3) Neue Oper Wien (2) New York Gypsy All Stars (2) Nicholas Payton (1) Nils Petter Molvaer (1) Nina Hagen (2) ondes martenot (1) opera (2) Oresztész (1) Pannon Filharmónikusok (1) Párizs Éjjel (4) Parti Nagy Lajos (1) patológus (1) performer (1) Pinceszínház (1) Pink Martini (2) Plaid (1) premier (1) Rácskert (1) Radiohead (2) Radnóti Színház (1) ragtime funk (1) Rájátszás (1) Random Trip (1) Ránki család (1) Ránki Dezső (2) Recirquel (6) rézfúvós (1) Robert Wilson (1) Rujsz Edit (1) Samuli Kosminen (1) Santa Diver (1) sarong (1) sátor (1) Shakespeare (1) Silence Fiction TRI-P (1) Slixs (2) Solar Myth (1) Söndörgő (2) Sosztakovics (3) soul (1) Steven Bernstein (1) szarajevói merénylet (1) Szergej Krilov (2) színház (5) Szőke Nikoletta Quartet (1) tajvan (1) Tallinni Kamarazenekar (2) tánc (3) temetés (1) The Elephant in the Room (2) The Language of the Future (1) The Soft Moon (2) The Tiger Lillies (5) titok (1) Tõnu Kaljuste (2) Tóth Krisztina (1) Tóth Viktor (1) Trafó (2) Tycho (1) újcirkusz (2) Uránia (1) ütőegyüttes (1) Várallyai Petra trio (1) Várdai István (1) Vázsonyi János (1) verseny (1) videó (1) Vígszínház (1) Víg Mihály (1) világzene (2) Vivaldi (1) Wicked Knee (3) Winterreise (1) Yasmina Reza (1) zene (1) zongora (2) zseni (1) Címkefelhő