Mechanikus balett és ősi tajvani rítusok

A kísérleti filmművészet alapművévé vált Mechanikus balett és Tajvan egyik legfontosabb kortárs zenei exportcikke közösen bizonyítják, az új zene elképzelhetetlen az ütőhangszerek forradalma nélkül. A budapesti Amadinda és a tajvani Ju Percussion Group október 9-én a Művészetek Palotájában megidézi a Távol-keletet, a Kolumbusz előtti Dél-Amerikát és egy orosz falusi lakodalmat. Mindezek előtt pedig megszólal egy futurista-kubista filmzene.

Ju Percussion 5.jpeg

Az avantgárd művészek – a dadaisták éppúgy, mint a szürrealisták vagy a futuristák – óriási lehetőséget láttak a 20. század új médiumában, a mozgóképben. A kubista festő Fernand Léger egyetlen film erejéig tett kirándulást a műfajban: az 1924-ben forgatott Mechanikus balett az experimentális filmművészet alapművévé vált. Pontosan kidolgozott ritmus szerint vágott össze valódi felvételeket és nem tárgyi képanyagot, mégpedig nagyon rövid snittekben, amelynek Léger szándéka szerint a néző befogadóképességét az elviselhetetlenségig kell fárasztania.„Ez a film – írta – igen komoly kihívás elé állította a szemet. Szalmakalap, cipők, üvegek, lemezek, műlábak, arcok, szemek, gépek, egy rakás holmi és végül egy mosónő voltak a színészeim. Mindet ugyanúgy kezeltem, egységes erővel. Az embert és a tárgyakat egyaránt egy adott ritmikus alapmintába szőttem bele.” Ehhez a vizuális világhoz komponált zenét az amerikai George Antheil, amit most először élőben is meghallgathatunk Magyarországon.

A huszadik század eleji társadalmi válságokra az avantgárd alkotók a hagyományos művészeti formák felbontásával és új kifejezésformák keresésével reagáltak, az 1987-ig a külvilágtól szinte teljesen elszigetelt Tajvan is kortárs művészetével lépi át a határokat, és válik egyre sikeresebbé a nemzetközi porondon. Titkuk, hogy népi hagyományukat úgy ötvözik a modern világ lenyomataival, hogy abból egy világszerte érthető, ám mégis kuriózumnak számító művészeti nyelvet hoznak létre. Az 1986-ban alapított Ju Percussion Group tagjai ütőhangszereikkel az autentikus és a kortárs,  a keleti és a nyugati kultúra között teremtenek hidat. A zenekar tagjai nemcsak a jól ismert európai ütős hangszereken játszanak, hanem kínai és kelet-ázsiai tradicionális hangszereken is. Repertoárjuk gerincét kortárs tajvani zeneszerzők munkái, valamint kínai és tajvani tradicionális zene alkotja. A Müpában az Amadindával közösen jegyzett produkciók mellett a Solar Myth című művet mutatják be, amelyet egy tajvani népmese ihletett. A színház és a mágia határán egyensúlyozó, látványában is igen hatásos előadás izgalmas kapcsolatok felismerésére ad lehetőséget. Három álarcos alak legyezővel és dobokon verseng a marimba női szólistájával.

A bejegyzés trackback címe:

https://cafebudapestfest.blog.hu/api/trackback/id/tr486734253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.