Határok nélküli jazz és szerelmi vallomás a Földközi-tengerhez – Omer Klein és triója 8 képben

Napjaink egyik legizgalmasabb jazzmuzsikusa, az izraeli származású zongorista-zeneszerző, Omer Klein világszerte hatalmas sikerrel turnézó triójával érkezik az Opus Jazz Clubba október 18-án. Ezen az estén a budapesti közönség is meggyőződhet arról, hogy miért nevezi Kleint a New York Times határok nélküli zenésznek, cikkünkből pedig kiderül, milyen meglepő módon vezetik le a koncertjeiket, és miért érdemes meghallgatni őket élőben.
191018_omer_klein_trio_001.jpg

Fotó: © Omer Klein Official

Igazi világpolgár

Omer Klein Izraelben nőtt fel, a bostoni New England Conservatoryban Danilo Pérez tanítványaként, majd Fred Hersch kezei alatt New Yorkban tökéletesítette zongoratudását. Az ottani jazzszcéna meghatározó alakjává vált, fellépett a legendás Blue Note Jazz Clubban és a Lincoln Centerben is. Jelenleg Németországban él, és innen indul triójával a világ minden tájára.
191018_omer_klein_002_crop.jpg

© Omer Klein Official

A nemzetközi sajtó szuperlatívuszokban nyilatkozik róla

„Gyorsasága, technikája, kifinomultsága és kreativitása alapján a zongora mestereinek legszűkebb csoportjában a helye” – fogalmazott vele kapcsolatban a Süddeutsche Zeitung. A New York Times egyenesen határok nélküli, míg a Westdeutsche Zeitung ámulatba ejtő zenészként emlegette. Szülőhazájában, Izraelben a tel-avivi City Mouse portál az országban az elmúlt évtizedben feltűnt egyik legérdekesebb előadónak nevezte.

191018_omer_klein_trio_003.jpgFotó: © Omer Klein Official

Nagy sikerű lemezek, fontos díjak

Kétségtelen, hogy Omer Klein eredeti, izgalmas és személyes zenéje sokakra van hatással: a közönség és a sajtó elismerése mellett ezt számos díja is bizonyítja. Az igazán nagy sikert 2015 elején megjelent albuma, a Fearless Friday hozta meg számára, amelynek köszönhetően világszerte felfigyeltek rá. Ugyanabban az évben a kultúra legkülönbözőbb szegmenseiből érkező művészeknek odaítélt NRW-Förderpreis díjjal ismerték el a pályáját, Sleepwalkers című lemezével pedig 2018-ban elnyerte a német Grammyként számon tartott ECHO-díjat. Az említett albumot egyébként az All About Jazz az elmúlt évek egyik legfigyelemreméltóbb zongoratrió-lemezének kiáltotta ki.

Szereti átadni a tudását és megosztani a gondolatait

Omer Klein oktatóként is szívesen tevékenykedik: mesterkurzusai mellett a Jerusalem Music Centre Murray Perahia zongorista által kezdeményezett speciális programjának keretében is tanít. Sőt, blogjában praktikus ötleteket oszt meg a zeneszerzéssel és az előadó-művészettel kapcsolatban.

191018_omer_klein_006.jpgFotó: adenauer-gymnasium.de

Két zenésztárs, akikkel tökéletesen kiegészítik egymást

Sikereiben hatalmas szerepet játszik két kiváló, szintén Izraelből származó zenésztársa, Haggai Cohen-Milo nagybőgős és Amir Bresler dobos: a közös munka eredményeként ma már a világ legkeresettebb jazztriói közé tartoznak.

191018_omer_klein_trio008.jpg

Fotó: rp-online.de

Cohen-Milo ugyancsak Danilo Pérez tanítványa volt Bostonban, és Kleinnal együtt próbáltak szerencsét az amerikai városban. „Akkor már régóta együtt játszottunk. Olyan sokat dolgoztunk egymással, hogy szavak nélkül is értjük a másikat, vakon bízunk egymásban”mesélt a közös múltról Klein. 2017-es, Sleepwalkers című lemezük kapcsán Klein így nyilatkozott kollégáiról: „Mindenben, amit játszunk, ott van a végtelen közelség. Hosszú barátságunknak máris van saját hangja. (…) Amir és Haggai nem pusztán fontos közreműködők az albumon, hanem ők maguk a zene, legalább annyira, mint én.” A közös alkotás fontossága kapcsán Klein így fogalmaz: „A zene azáltal nyeri el egyediségét, hogy olyan zenészekkel fejlesztem tovább, akikben messzemenőkig megbízom. Egy zenei nyelvet beszélünk.”

191018_omer_klein_trio007.jpgFotó: © Omer Klein Official

Koncert után közös zenehallgatás

Klein és csapata olyannyira rajonganak a szakmájukért, hogy gyakran még a színpadról való lejövetel után is közösen hallgatnak zenét. „Egy koncert után magától értetődően nem tudunk rögtön lefeküdni, mert még tele vagyunk adrenalinnal. Ilyenkor általában a dobosom, Amir Bresler hotelszobájában kötünk ki, és zenéket játszunk le egymásnak”mondta egy interjúban. Bevallása szerint ezek nélkül a közös éjszakai zenehallgatások nélkül legújabb lemezük, a Radio Mediteran sem született volna meg, hiszen zeneszerzőként ezek az alkalmak új viszonyítási pontokat adtak számára.

191018_omer_klein_trio_004.jpg

Fotó: © Omer Klein Official

Szerenád a Földközi-tengernek

A trió legújabb lemezét csak úgy emlegeti, mint egy, a Földközi-tengernek szóló modern vallomást, a Radio Mediterant ugyanis ennek a területnek a gazdag kultúrája, lakói és zenéje inspirálták. Omer Klein elárulta: vannak olyan időszakok, amikor inspirációt gyűjt, amikor csak töltekezik a legkülönbözőbb műfajokkal, a könyvektől kezdve a filmeken át a zenéig. Ha valami megragadja a fantáziáját, illetve valósággal fizikai reakciót vált ki belőle, tudja, hogy érdemes vele tovább foglalkoznia. Az új album esetében leginkább a török, görög és észak-afrikai zene volt rá mély hatással, majd alaposabban beleásta magát a történelmükbe, és megírta a maga zenei szerelmi vallomását. „Nem világzenei lemezt akartam csinálni, ezért nem is hallod a Földközi-tenger igazi hangszereit: semmi úd (arab lant – a szerk.) vagy hegedű. A szintetizátor egyértelművé teszi: ez az itt és most zenéje, nem valami muzeális dolog”hangsúlyozta.

Klein esete Stevie Wonderrel: álomból valóság

Ahogy az eddigiekből is látszik, a zenekarvezető-zongorista számtalan helyről merít inspirációt. A zenében sem válogat a műfajok között, a legkülönbözőbb stílusokat kedveli. A legfontosabb zenei hatások között emlegeti Bachot, John Coltrane-t vagy éppen Stevie Wondert, aki olyannyira meghatározó élmény volt számára már gyerekként is, hogy Sleepwalkers című albumán külön számot – Wonder and Awe – szentelt neki.

191018_omer_klein_005.jpg

Fotó: bauerstudios.de

Ötéves korában ugyanis volt egy visszatérő álma, amelyben egy titokzatos erdőben sétált, és folyamatosan az volt az érzése, hogy valami fontosra fog ott fény derülni. Úgy érezte, mintha közvetlenül Isten készülne mondani neki valamit, a nagy választ a nagy kérdésre. Ez végül soha nem történt meg. Közel három évtized elteltével azonban furcsa módon új jelentést kapott ez az epizód. „30 évvel később, amikor a Sleepwalkers zenéjét írtam, láttam egy interjút Stevie Wonderrel, az egyik nagy zenei példaképemmel. Valami olyasmit mondott, hogy a dalai egyenesen Istentől érkeznek. Mindezt nevetve mesélte. Odamentem a zongorához, becsuktam a szemem, és játszottam, ami jött. Ez lett a Wonder and Awe. Hirtelen megértettem, hogy ez a dal kapcsolódik a gyerekkori élményemhez: végre sikerült azt az álmot zenébe öntenem”mesélte.

Október 18-án az Opus Jazz Clubban mi is bepillanthatunk ebbe a varázslatos világba.

A bejegyzés trackback címe:

https://cafebudapestfest.blog.hu/api/trackback/id/tr9015011670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.