Három kihagyhatatlan program Eötvös Péter műveinek bűvöletében

Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző, karmester és zenepedagógus a kortárs zene kiemelkedő alakja, aki világviszonylatban is a legelismertebb magyar művészek közé tartozik. Számos műfajban alkotott maradandót, a világ legnagyobb operaházai és zenekarai játsszák sikerrel műveit. Az idei CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon több legendás Eötvös-műben gyönyörködhetünk, ráadásul van, amit maga az idén 75 éves maestro vezényel majd!
191010-12_eotvos_peter_002_c_csibi_szilvia_mupa_web.jpg

Fotó: Eötvös Péter © Csibi Szilvia

Eötvös Péter pályája nem mindennapi módon indult: Kodály Zoltán tizennégy éves korában figyelt fel rá, az ő javaslatára nyert felvételt a Zeneakadémia különleges tehetségek számára fenntartott osztályába. Budapesten zeneszerzői, később Kölnben karmesteri tanulmányokat folytatott, és még nem volt nagykorú, amikor már vizsgafilmekhez és színházi előadásokhoz szerzett zenét. „Ott álltam 16-17 évesen, és egész nap a színházban meg a filmgyárban dolgoztam, mellesleg még jártam a gimnáziumba délelőtt, a Zeneakadémiára délután…” Eötvös hamarosan a magyar filmművészet megkerülhetetlen mesterei, Makk Károly, Huszárik Zoltán, Szabó István vagy épp Fábri Zoltán filmjeihez komponált semmivel sem összetéveszthető muzsikát, 1968-ban pedig már Karlheinz Stockhausen együttesének tagjaként dolgozott.

Nemcsak zeneszerzőként, de karmesterként is hatalmas sikereket aratott az elmúlt évtizedekben; több ízben vezényelte a BBC Szimfonikus Zenekarát, de a Berlini, a Londoni és a Bécsi Filharmonikusokat is rendszeresen dirigálta, a Budapesti Fesztiválzenekarnak és a Nemzeti Filharmonikus Zenekarnak pedig első vendégkarmestere volt. A 90-es években javarészt Hollandiában és Németországban dolgozott, és professzorként adta tovább tudását a fiatalabb generációknak. A tehetségek gondozása kiemelkedően fontos szerepet tölt be az életében, az ifjú zeneszerzők és karmesterek támogatására alapítványokat is létrehozott.

Három nővér című operáját 1998-ban mutatták be Franciaországban, és ezzel újabb sikerszéria vette kezdetét. „Bekerültem az operaszerzők közé, és attól kezdve sorra kaptam a megrendeléseket.” Zeneművészeti tevékenységét számos rangos díjjal ismerték el, s 75. születésnapja alkalmából idén ő az évad művésze a Müpában, így a közeljövőben sokszor találkozhat vele és alkotásaival a közönség. Lássuk, hogy a CAFe Budapesten mely műveivel találkozhatunk!

Amerikai álom másképp, avagy lappangó feszültség és természetfeletti erők New Yorkban

Fontos adósságát törleszti a hazai kortárs zenei élet a tizenöt évvel ezelőtt Párizsban bemutatott Angels in America őszi színpadra állításával. A Tony Kushner legendás, Pulitzer-díjas színdarabja alapján készült, különleges zenei nyelvezettel bíró produkciót azóta tucatnál is több nagyváros közönsége fogadta lelkesen, Hamburg, London, New York, Boston és Los Angeles után végre itthon is láthatjuk. „Amikor munkához látok, mindig a zenei anyag stílusáról határozok először. Amikor ezt az operát írtam, a kiindulópontom és ihletforrásom – Kushner személye és a történet helyszíne miatt – az amerikai zene volt, ezért a megfelelő hangzást keresve sok zenés előadást néztem meg New Yorkban.” De Eötvös nemcsak a musicalek világából merített inspirációt: igyekezett minél több benyomást szerezni a sosem alvó metropoliszról, és ellátogatott a Central Parkban található híres, A vizek angyala nevet viselő szoborhoz is.

Az opera másik alappillére, azaz a szöveg megalkotása is izgalmas kihívás elé állította az alkotókat. „Amikor az évezred elején nekiláttam a munkának, Párizsban találkoztam Tony Kushnerrel, akivel arról beszélgettünk, hogyan lehetséges két órába sűríteni az eredetileg hétórás színdarab szövegét úgy, hogy annak üzenete ne csorbuljon.” A librettót végül kiváló arányérzékkel és aprólékos munkával Eötvös felesége és alkotótársa, Mezei Mari állította össze. Az osztrák–magyar koprodukcióban, a Neue Oper Wiennel együttműködésben megvalósuló előadást Matthias Oldag rendezi, akinek munkáival a magyar közönség a miskolci Bartók Plusz Operafesztiválon és a Budapesti Wagner-napokon is találkozhatott, Eötvös Péter pedig maga vezényel majd a magyarországi premieren.

Csehov szopránra

A zenei ínyencségekre fogékony közönséget várja a nemrégiben alakult Modern Musici Aquincum nevet viselő, olasz és magyar zenészekből álló formáció, amely elkötelezte magát a kortárs zene mellett, így napjaink vezető zeneszerzőivel éppúgy együttműködik, mint a legígéretesebb fiatal komponistákkal. Koncertjükön egyebek közt Eötvös Péter Natasha című, szoprán énekesre, csellóra, klarinétra és zongorára komponált műve is elhangzik. A darab különlegessége, hogy a szopránszóló a zeneszerző első operájából, a Három nővérből származik, a zenekari részek hangzásvilága pedig érzékletesen húzza alá a csehovi nőalak komplex, hisztérikus személyiségét. A mű Magyarországon ritkán hallható élőben, nem érdemes kihagyni, Csehov és Eötvös rajongóinak pedig egyenesen kötelező!

Egy zenész, két hangszer, sok érzelem

Az 1989 óta létező, nagy hagyományokkal rendelkező hangversenysorozat, a Mini-Fesztivál magas művészi értéket képviselő, hazai és nemzetközi műveket bemutató kortárs zenei seregszemle. Valódi csemegék, friss kortárs alkotások és különleges bemutatók követik egymást. A fesztivál negyedik koncertjén Eötvös Péter egyik legfrissebb, mindössze kétéves műve is helyet kapott. A Sentimental a zeneszerző tisztelgése két fiatalkori idolja, Miles Davis és Chet Baker előtt; a jazz műfajából ihletet merítő mű érdekessége, hogy egy szólistára, de két fúvós hangszerre íródott, amelyeket a muzsikusnak váltakozva kell megszólaltatnia. A zenészeket rendkívüli kihívás elé állító ötletet Eötvös a jazzlegenda, Clark Terry híres, kéttrombitás performanszaiból merítette. A Sentimental mellett az irodalom és a kortárs zene találkozásából született, rendhagyó alkotások is felcsendülnek a fesztiválon, a Szent Efrém Férfikar a kortárs kórusrepertoárból ad változatos ízelítőt.

A bejegyzés trackback címe:

https://cafebudapestfest.blog.hu/api/trackback/id/tr115038110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.