Minden, amit érdemes tudni, mielőtt megnézed az Angyalok Amerikában operaváltozatát

Tony Kushner monumentális, rögvalóságot és mitikus lázálmokat megrendítően szépen vegyítő műve az amerikai drámairodalom kiemelkedő alkotása – nem véletlen, hogy számtalan feldolgozás született már belőle. Világhírű operaszerzőnket, Eötvös Pétert is elvarázsolta a történet, a nagy sikerű alkotást most először láthatja a közönség Magyarországon, a CAFe Budapest keretében.
angels_in_america_neue_oper_wien_7_c_armin_bardel_covernek.jpg

Angels in America - főpróba a Neue Oper Wien-ben © Armin Bardel

A nyugati kánon megkerülhetetlen alkotása

Tony Kushner 1988-ban kezdte el írni Angyalok Amerikában című, kétrészes színdarabját: az első részt Millennium Approaches címmel mutatták be San Franciscóban, majd Londonban is színre került. A második részt, a Perestroikát csak 1992-ben láthatta a közönség, először Los Angelesben, majd Londonban. Az első olyan színpadi feldolgozás, mely mindkét részt magába foglalta, 1993-ban került a nézők elé. A Broadway Walter Kerr Színháza az első részt májusban, a másodikat november végén tűzte műsorra. A művet azonnal Tony-díjjal jutalmazták a legjobb színdarab kategóriában, és a Pulitzer-díjat is elnyerte dráma kategóriában. Sőt, felkerült Harold Bloom, a Yale irodalomkritikusának „A nyugati kánon” elnevezésű listájára is mint a legfontosabb irodalmi alkotások egyike. Premierje óta a világ számtalan pontján színpadra került már, így például Kanadában, a Fülöp-szigeteken, Szingapúrban, Puerto Ricón és Ausztráliában. A magyarországi bemutató sem maradhat ki a felsorolásból, de előtte jöjjön néhány izgalmas háttérinformáció e korszakos alkotásról. 

tony_kushner_c_rii_schroer.jpg

Tony Kushner © Rii Schroer

Tony Kushner, a poétikus déli író

Tony Kushner művészcsaládból származik, szülei zenészek voltak. Az író egy interjúban megemlíti, hogy amikor hétéves korában Az ügynök halálában látta színpadon az édesanyját – akinek akkor a fagott már nem volt elég a művészi kiteljesedéshez –, a darabból ugyan nem sokat értett, de amikor észrevette, hogy a nézők szeméből folyik a könny, azt érezte, itt bizony történt valami fontos. „Mindig azt gondoltam, hogy ez az élmény tett drámaíróvá.” Megható elismeréssel beszél Tennessee Williamsről, aki hozzá hasonlóan a déli írók táborát erősítette. Kushner azt vallja, Williams líraiságát, poétikáját ő is örökölte, és ez persze az Angyalok Amerikában sorain is érződik.

Szorongás és feloldozás egy monumentális darabban

A kétrészes alkotás a homoszexualitás és az AIDS témaköre mentén, szimbolikus, metaforikus képekben beszél az USA járvánnyal, illetve politikai és társadalmi nehézségekkel összefüggő apokaliptikus szorongásairól. A történet szerint Prior Walterről kiderül, hogy AIDS-es, a hír hallatára pedig partnere, Louis elhagyja őt. Innentől kezdve barátja, Belize, egy drag queenből lett nővér ápolja a beteg férfit. Mindeközben a mormon Joe Pitt elhagyja váliumfüggő feleségét, miután bevallja neki és anyjának, Hannah-nak, hogy valójában meleg. Joe főnöke, a nagyhatalmú ügyvéd, Roy Cohn szintén AIDS-ben haldoklik. Priornak az első rész végén megjelenik egy angyal, azzal az üzenettel, hogy Prior a próféta, akinek meg kell állítania a világ hanyatlását. A sorsok a második részben fonódnak össze Kushner zseniális, valóságot és lázálmokat vegyítő történetvezetésében. Az író két alakot is a való életből vett: Roy Cohn, a mccarthysta ügyvéd valóban létezett, és valóban AIDS-ben halt meg, bár – ahogyan a drámában is – tagadta homoszexualitását. A történet során megjelenik neki Ethel Rosenberg, akinek kivégzéséhez praxisa során tevékenyen hozzájárult. A dráma vége feloldozás: Prior visszautasítja a prófétai szerepet, később pedig Louis-zal, Hannah-val és Belize-zel társalognak az élet folytatásáról – az írói utasítások szerint a nézők felé is intézve szavaikat. A darab különlegessége, hogy Kushner nyolc színészre írta, így mindenki két vagy több szerepet is játszik egyszerre, gyakran az ellenkező nem karakterei közül is.

Hírességek a dráma szerepeiben

Az évek során számtalan, világszerte ismert színművész alakította az ikonikus, színészi jutalomjátéknak is beillő szerepeket. Az 1993-as londoni premier során a későbbi „négyszeres James Bond”, vagyis Daniel Craig játszotta Joe Pittet. Ugyanebben a produkcióban Jason Isaacs is szerepelt, akit leginkább a Harry Potter-filmekből ismerhetnek a nézők, ő alakította ugyanis Lucius Malfoyt. A Trónok harcában Stannis Baratheont játszó Stephen Dillane volt ebben a produkcióban Prior. A Tony-díjas Broadway-feldolgozásban több szerepcsere is történt, így került be a produkcióba F. Murray Abraham, akit Milos Forman nagy sikerű filmje, az Amadeus Salierijeként láthattunk. Ugyanígy utólag csatlakozott a stábhoz Cynthia Nixon, a Szex és New York Mirandája. A 2017-es londoni verzióban a Producerek moziból és a Modern család sorozatból ismerős Nathan Lane Roy Cohnként, a Pókember főszerepével világsztárrá vált Andrew Garfield pedig Prior Walterként lépett színpadra. Ezt az adaptációt hat Olivier-díjra jelölték, amikor pedig 2018-ban a Broadwayra került a darab, a stáb megkapta a legjobb felújításnak járó Tony-díjat, Andrew Garfield a legjobb főszereplőnek, Nathan Lane pedig a legjobb mellékszereplőnek járó elismerést. Tony Kushner attól mindig is tartózkodott, hogy önéletrajzi regényt írjon, vagy akár saját magát írja meg egy-egy karakterben. Maga is melegként éli az életét, 26 évesen, a 80-as évek derekán coming outolt. Kicsivel ezután és éppen az AIDS megjelenése és járványszerű terjedése idején írta meg az Angyalokat. Azóta a világ rengeteget változott a melegjogok terén, és a HIV-fertőzés már nem egyenlő a halálos ítélettel. Kushner a darab két évvel ezelőtti londoni, National Theatre-beli premierje kapcsán nyilatkozta, mennyire „megindító látni, hogy a mai harmincéves színészeknek meg kell küzdeniük azért, hogy átérezzék az akkori hangulatot”, és büszkeség, hogy „a darab memento morivá, egy kor lenyomatává tudott válni.

 11 Emmy-díjas sorozat

2003 decemberében mutatta be az HBO az Angels in America televíziós változatát. A sorozatot Mike Nichols rendezte, a színészek közt pedig valódi szupersztárokat láthattak a nézők: Ray Cohnt Al Pacino játszotta, Meryl Streep Hannah Pittet, Ethel Rosenberget és a rabbit alakította, Emma Thompson többek közt az angyal szerepében tündökölt, Patrick Wilson kapta Joe Pitt, Justin Kirk pedig Prior Walter szerepét. Az HBO először két részben vetítette a 351 perces adaptációt, majd leadták hat külön, egy-egy órás epizódként is. A dráma egyértelműen pozitív kritikai visszhangot kapott: 21 Emmy-jelölést érdemelt ki, ebből 11-et díjra is váltott, többek közt a kimagasló minisorozat kategóriában. Egészen addig egyetlen sorozat sem volt, amely mind a négy színészi kategóriában hazavitte a szobrocskát. Amikor Meryl Streepet megkérdezték, miért vállalta el ezt a szerepet, úgy nyilatkozott: vannak felkérések, amelyek egyszerűen ellenállhatatlanok. „Tony Kushner ritka tehetség, és az, hogy az alkotását kiemelhetjük egy olyan közegből, ahol csak limitált számú néző láthatja, elég ok arra, hogy elvállaljam.” Vannak az életben egyértelműen mennyei pillanatok, ilyen lehetett ez a beszélgetés is, melyben Meryl mellett a riporter másik alanya Al Pacino volt. Ő egy határozott és rövid mondattal egyenesen a „nagy dolgok Pantheonjába” tartozónak titulálta a művet.

Az angyalok a magyarországi színpadokon

Magyarországon meglepően korán, már 1993-ban, a Broadway-bemutatóval egy időben került színre először az Angyalok Amerikában, pontosabban csak az első része: a Vígszínház mutatta be Rudolf Péter rendezésében. A darab szerepeiben Pap Verát, Szabó Gabit, Tábori Nórát, Hegedűs D. Gézát, Kálid Artúrt, Lukács Sándort, Méhes Lászlót és Selmeczi Rolandot láthatta a közönség. Ezután tizenkilenc évet kellett várni, hogy a Nemzeti Színház műsorára tűzze Kushner művét, méghozzá a búcsúzó Alföldi-éra utolsó bemutatójaként, Andrei Şerban rendezésében, Szálinger Balázs friss fordításával. Érdekesség, hogy a világon először nálunk játszották a darabot egyben, a két rész összevonásával. Roy Cohnt Kulka János, Priort Alföldi, Joe-t Stohl András, Louist László Zsolt, Hannah-t Udvaros Dorottya, Belize-t Szabó Kimmel Tamás, Harpert Tenki Réka, az Angyalt Söptei Andrea játszotta. A bemutató hatalmas siker volt mind a kritika, mind a közönség körében.

A várva várt operaverzió 

angels_in_america_neue_oper_wien_13_c_armin_bardel.jpg

Angels in America - főpróba a Neue Oper Wien-ben © Armin Bardel

Eötvös Péter a párizsi Théâtre du Châtelet felkérésére 2004-ben írta meg az Angels in America operaverzióját, mely akkora szenzációnak számított, hogy már hetekkel az ősbemutató előtt elkeltek a jegyek. Tizenöt évvel a bemutató után Magyarországra érkezik az opera, mely azóta Németországban, az Egyesült Királyságban és az USA-ban is nagy sikert aratott. A The Guardian első osztályú zenés színháznak nevezte az előadást, a The New York Times kiemelte a mű hűvös eleganciáját. „Elvarázsolt, hogy Kushner milyen ügyesen csomagolta a valóság és a hallucinációk fúziójába politikai mondanivalóját. Ez a vegyület inspirált leginkább arra, hogy dolgozzak az Angyalok Amerikában operaverzióján”mondja Eötvös Péter. Az íróval 2000-ben személyesen is találkozott, a beszélgetés egyik sarkalatos pontja pedig az volt, hogy hogyan tudnák a monumentális művet az opera műfajának megfelelően az eredeti szöveg nagyjából 10 százalékára húzni. Eötvös Péter a librettót feleségére-alkotótársára, Mezei Marira bízta, aki egy közel háromórás verziót készített az Angyalokból, amely sokkal inkább a főszereplők egyéni sorsára koncentrál, mintsem az eredeti szöveg politikai aspektusaira. Izgalmas, különleges zenei élményben lesz része annak, aki október 10-én és 12-én ellátogat a Müpa Fesztivál Színházába. A Neue Oper Wiennel közös produkciót Matthias Oldag rendezte, a karmesteri feladatokat maga a szerző, Eötvös Péter látja el.

Szerző: Fábián Barbara

A bejegyzés trackback címe:

https://cafebudapestfest.blog.hu/api/trackback/id/tr3015181788

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.