Múzeumon innen és túl: 12 kihagyhatatlan őszi kiállítás

A legendás képzőművész, Pistoletto hatalmas almája, sokszor 100 szó Budapestről, kalandozás a virtuális térben és a határon – a legizgalmasabb októberi kiállításokat idén is a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében láthatjuk. Most mind a tizenkét tárlat kapcsán felvillantunk egy-egy érdekességet ízelítőként.

Az alma, ami messzire esett a fájától

Ezúttal nem kell beutaznunk a világot, ha a nemzetközi művészeti trendekre vagyunk kíváncsiak: az Art Market Budapest keretében a kortárs művészek jönnek el hozzánk. Az élő legendának tartott Michelangelo Pistoletto Róma, Melbourne és Milánó után Budapestre hozza több mint háromméteres átmérőjű, hatalmas almáját. A nyolcvankilós gerezdekből álló alma a művész Harmadik Paradicsom mozgalmának jelképe: ahogy az emberiség eltávolodott a természettől, az almából kiharapott egy darabot. De jó hír, hogy még van esélyünk visszavarrni a falatot, sőt.

Nemet mondani a minimalizmusra

Nem mindenki szereti a minimalizmust: a hetvenes évek végétől az USA-ban kibontakozó Pattern and Decoration mozgalom például ki nem állhatta, és mindent megtett, hogy szembeforduljon a domináns művészeti ággal és a nyugati kánonnal. És hogyan érték el mindezt? Kim MacConnel például hat színes textilcsíkból varrt össze egy kompozíciót, amelyben a tévé találkozik az archaikus motívumokkal: a vonallal, a körrel és pontokkal. A Ludwig Múzeum Mintázat és dekoráció kiállítása Európában először mutatja be a mozgalom műveit ilyen részletességgel.


cafe_budapest_2019_kiallitas_mcconnel_1.jpg
Fotó: Kim MacConnel: Ehető/Edible, 1979 © Ludwig Museum

100 szóban Budapest

Órákig tudnál mesélni Budapestről? De mi van akkor, ha csak száz szavad lehet? „T. Lakók! Ezúton szeretnénk értesíteni önöket, hogy tizedikén beköltözünk a 2/B lakásba, és a konfliktusok elkerülése végett jeleznénk, hogy három gyerekünk van, két kutyánk, másfél macskánk, pár tucat madárpókunk és egerünk, rendelkezünk egy szenilis anyóssal, aki általában nem talál haza, iszunk és dohányzunk, hangosan szeretjük hallgatni a technót…” – kezdi történetét a tavalyi nyertes, Varga Júlia. Tovább is van, mondjuk még? Beszéljenek inkább helyettünk az idei nyertes pályázók.

Virtuális kiállítás: volt-nincs?

Szép új világban élünk, ahol akár olyan kiállításon is részt vehetünk, ami csak a fejünkben létezik. Pontosabban egy szemüvegben, amely karnyújtásnyira hozza a világot a látogatókhoz. Ezúttal a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) szervezésében létrejött The Reasons Offsite című kiállításon veszhetünk el a virtuális térben a speciális VR-szemüvegnek (az Oculus Rift Headsetnek) köszönhetően. A moduláris építészet és a virtuális valóság iránt érdeklődőknek erősen ajánlott.
cafe_budapest_2019_kiallitas_thereasonsoffsite.jpg

The Reasons Offsite © SUMMARY architecture

Lépd át a határt!
Országhatár, a komfortzónánk határa, határtalan szeretet, tudni, hol a határ – rengeteg kontextusban használjuk a „határ” szót. Most azt is megtudhatjuk, hogyan értelmezik a kortárs magyar képzőművészek ezt a komplex fogalmat műveikben. A Fiktív vonalak című kiállítás hatására valószínűleg máshogy viszonyulunk majd saját határainkhoz is.
cafe_budapest_2019_fiktiv_vonalak.jpg

Fiktív vonalak

Látható és láthatatlan városi határok

Vajon hogy avatkozik be a főváros terébe egy német művész, Vincent Grünwald és egy amerikai alkotó, Brad Downey? Az Urban Borders installációi október második felétől bárhol felbukkanhatnak budapesti közterületeken. És hogy milyen típusú kizökkentésre számíthatunk, azt Brad Downey egy korábbi munkájából tudhatjuk meg: egy köztéri szoborról az évek során lelopták az emberalakokat, akiket a művész egy projekt keretében hús-vér városlakókkal helyettesített. 
cafe_budapest_2019_kiallitas_brad_downey_the_fathers_of_nation.jpg

Fotó: Brad Downey: The Fathers of the Nation © Brad Downey official

Táncosnő lennél André Kertész kanapéján?

Most itt a lehetőség, hogy egy világhírű fotográfus modelljének bőrébe bújj! A Szatirikus táncosnő André Kertész egyik legismertebb felvétele, amelyet Förstner Magda táncosnőről készített. „Elkezdett mozogni a szófán. Hirtelen csinált egy mozdulatot. Csak két expozíciót készítettem. Nem kell száz tekercseket elfényképezni, ahogy manapság csinálják” – emlékezett vissza Kertész a fotózásra. Az interaktív köztéri fotóinstallációval a legendás fotós születésének 125. évfordulóját ünneplik.
cafe_budapest_2019_andre_kertesz.jpg

Fotó: André Kertész: Satiric dancer (1926)

Az apa és a fiú

Lucien Hervé a világhírű építész, Le Corbusier fényképésze volt, majd a 20. század más neves építészeivel is dolgozott. Fia, Rodolf Hervé 1989 végén, a rendszerváltáskor érkezett Budapestre, ahol nemcsak fényképezett, hanem a későbbi Trafó épületének elfoglalásában is szerepet játszott. Rodolf Hervé 43 évesen, édesapja kétszer annyi idős korában, 97 évesen hunyt el. Kettejük egymáshoz kapcsolódását és átalakulását mutatja be a Metamorfózis című kiállítás.
26660258_9acc357d36b36e411485262e02258c85_wm.jpg

Metamorfózis

Thrillerből kilépő groteszk lények

Szobrászjóga készül Kovách Gergő és Péli Barna szocioinstallációjával. Utóbbi művész vad figuráiról híres, akiket mindig extrém helyzetekbe és történetekbe illeszt, hogy megbotránkoztasson, felhívja a figyelmet a művek hátterére, és elintézze, hogy a szobrok által alkotott kép egy életre beégjen a fejünkbe. És hogy milyen figurákkal és hogyan dolgozik Péli Barna? Egy tavalyi kiállítása kapcsán egy videointerjúban elmeséli:

Művek a súlytalanság állapotában

Bár jártak már műtárgyak az űrben, az Antigravitáció című kiállításon most más típusú súlytalanságról van szó. Hegyvári Bernadett és James Carcass üvegművész-házaspár művei egyszerre súlyosak fizikai valójukban és könnyedek a szó átvitt értelmében. A művésznő különböző használati tárgyakat varázsol ünnepélyessé és felemelővé: legyen szó egy kávéscsészéről, egy pohárról vagy egy almáról a tálon.
cafe_budapest_2019_antigravitacio.jpg

Antigravitáció 

A császárné új ruhája

Ferenc József császár Linznél fogadta a hajóval érkező Erzsébetet, aki 1854. április 23-án vonult be a császárvárosba. Bécs a legpompásabb arcát mutatta az esküvőre készülve. Sisi a koronázáson viselt díszruhájának uszályát Ranolder János veszprémi püspöknek ajándékozta, aki az 1870-es években miseruhát készíttetett belőle. Sok más korból származó csillogó öltözék mellett ennek a ruhának egy darabját is bemutatják a Kiscelli Múzeum Ragyogj! – Divat és csillogás című tárlatán.
erzsebet_kiralyne_photo_rabending.jpg

Erzsébet királyné magyar koronázási öltözékében (Emil Rabending felvétele, 1867)

A variációk variációi

Johann Sebastian Bach kultikus darabja, a Goldberg-variációk napjainkban is elképesztő népszerűségnek örvend: 2008 januárja és 2018 januárja közt 163 új felvételt hoztak forgalomba Bach művének változataiból. Most a Goldberg² hangzó kiállítás keretében zeneszerző hallgatók hanginstallációit hallhatjuk a variációk variációira. Addig is hallgassunk bele a 20. század kiváló kanadai zongoristája, Glenn Gloud Goldberg-variációjába:

A bejegyzés trackback címe:

https://cafebudapestfest.blog.hu/api/trackback/id/tr815192964

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.