Dupla táncpremier a CAFe Budapest záró hétvégéjén

Én. Te. Mi? Három pár és némi Twin Peaks-atmoszféra. Táncos „emberkísérlet” személyes vallomásokból. A CAFe Budapest zárónapján Mészáros Máté Ketten és Juhász Péter Sinni című vadonatúj koreográfiái az emberi kapcsolatok lehetőségeit járják körül – más-más stílusban, ám lazán mégis kapcsolódva egymáshoz, garantálva, hogy a kortárs tánc rajongói éppúgy élvezni fogják ezt a különleges estét, mint a műfajjal épp csak ismerkedők.

19_10_19_ket_c_eder_vera.jpg

Fotó: a Közép-Európa Táncszínház művészei © Éder Vera

Létezik egy táncosgeneráció, akik közül nagyon sokan próbáltak szerencsét külföldön és csiszolták tudásukat elismert nemzetközi műhelyekben, hogy aztán a hazai közönség örömére itthon is jobbnál jobb produkciókkal mutatkozzanak be. Mészáros Máté táncművész-koreográfus is közéjük tartozik, hiszen hat éven át volt a világhírű, Budapesten is óriási sikereket arató Ultima Vez tagja, ám a legendás rendező-koreográfus, Wim Vandekeybus mellett más neves alkotókkal is dolgozott már együtt.

Táncosként rendkívül élvezetesnek tartja különböző műfajok keveredését és a társművészetek beemelését egy-egy előadásba, saját koreográfiáiban azonban jellemzően más alkotói szemlélettel dolgozik. Stílusát sokkal inkább a minimalizmus jellemzi, az általa kialakított mikrovilágokban a lecsupaszított tér és a tiszta tánc az uralkodó. Ketten című előadásának fő kérdése a kapcsolatok (ki)alakulása, ezt a témát járja körül három pár táncossal. A duóformákra épülő, elképesztően izgalmas darab azt vizsgálja, hogyan kapcsolódnak egymáshoz és miként tudnak együtt létezni, egymással kölcsönhatásba lépni az emberek. Az összefonódott testek a szemünk láttára változnak absztrakt, szürreális képekké – hamisítatlan Twin Peaks-es hangulatot teremtve. De mi történik a párokkal ezekben a folytonosan változó, olykor építő, máskor romboló helyzetekben? Kiderül, ha velünk tartotok október 20-án a Közép-Európa Táncszínházban!

Juhász Péter táncos-koreográfusra Mészáros Mátéhoz hasonlóan szokatlan és újszerű szemléletmód jellemző, és mint pályatársa, ideje nagy részében ő is külföldön dolgozik: évek óta Emanuel Gat világhírű, izraeli származású koreográfus társulatában táncol Franciaországban.

Sinni című előadása egyfajta jó értelemben vett „emberkísérletként” is felfogható, akár a munkafolyamat, akár a mondanivaló tekintetében vizsgáljuk a darabot. A produkció középpontjában az a feszítő és mindannyiunkat foglalkoztató kérdés áll, hogy mi történik egy maroknyi, egy térbe zárt, ám egymásnak teljesen ismeretlen emberrel. Hogyan teremtenek egymással kapcsolatot, befolyásolja-e a térben való elhelyezkedés a viselkedésüket, és az első fázis, a megismerkedés után miként alakul a csoport dinamikája?

A Sinni esetében már az alkotási folyamat is meglehetősen különleges volt, hiszen az első próbákon Péter képeket, képzőművészeti alkotásokat mutatott a csapatnak, amelyek alapján a tagok egyfajta verbális asszociációs játék keretében haikuszerű mondatokat írtak együtt, és végül ezek az alapmondatok adták az előadás anyagának origóját. A darab másik fő alkotóeleme a személyesség: a részt vevő táncosok ugyanis a saját, témába vágó történeteiket és emlékeiket is beépíthették a koreográfiába, s az ezek alapján készült szólók képezik a lüktető és dinamikus előadás gerincét. Érdekesség, hogy a két előadás nemcsak témájában hasonlít, a kapcsolatok vizsgálatán túl ugyanis közös a zeneszerző személye is, aki nem más, mint az egyik produkcióban közreműködőként is feltűnő Mádi László, és természetesen mindkét előadásban a Közép-Európa Táncszínház kiváló táncosai nyűgöznek le majd minket.

A bejegyzés trackback címe:

https://cafebudapestfest.blog.hu/api/trackback/id/tr6915232152

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.